14, bella

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Teorie społecznego uczenia się :

przekonania motywujące

np. Maria dostała 5 na egzaminie z języka

angielskiego

Jak Maria może wyjaśniać takie zdarzenie ?

- Wyjaśnienie 1: Bardzo dobrze. Dużo studiowałam,

wiec zasługuję na to!

- Wyjaśnienie 2: To tylko przypadek! Miałam szczęście,

ale to się już więcej nie zdarzy!

Aby opisywać inne typy wyjaśnienia, Rotter proponował

pojęcie lokalizacji kontroli

Lokalizacja kontroli: ogólne przekonanie, że skutki własnego

postępowania są:

- przez nas kontrolowane (umiejscowione wewnętrzne)

(jak w wyjaśnieniu 1 naszego przykładu)

lub

- znajdują się poza naszą kontrolą (umiejscowienie

zewnętrzne)

(jak w 2 wyjaśnieniu)

Uwaga! : choć wewnętrzna lokalizacja kontroli jest korzystna,

nie gwarantuje sukcesu...

Np. Piotr myśli, że potrafi dostać dobre wyniki w egzaminie.

(wewnętrzna lokalizacja kontroli) Natomiast nie dużo

studiował...

Piotr dostał ocenę 2!

W tym przypadku, przekonania Piotra są

nierealistyczne.

Z tego powodu, wewnętrzna lokalizacja kontroli niekoniecznie

musi być opłacalna dla każdego i w każdej sytuacji.

2- Styl wyjaśniania

np. Elżbieta napisała ”Jestem odpowiedzialna za dobre rzeczy,

które mi się zdarzają, natomiast za złe rzeczy odpowiedzialny

jest nieprzychylny los”

Ludzie z depresją na ogół zachowują się przeciwnie. stosują

specyficzny oraz niezdrowy styl wyjaśniania zdarzeń

3- Poczucie własnej skuteczności:

wiara w zdolność uzyskania własnym wysiłkiem

pożądanych rezultatów

Poczucie skuteczności czerpiemy z źródeł (Bandura, 1994):

a – Doświadczenia w nabywaniu umiejętności i

pokonywania przeszkód na drodze do sukcesu

b – Doświadczenia zastępcze podobnych do nas osób

(modeli) odnoszących sukcesy i kompetentnych

c – Zachęta i perswazja innych

d – Ocena własnego stanu fizjologicznego

Istotne: poczucie skuteczności Bandury może wymieniać nie

tylko doświadczenie sukcesu, ale i porażki

Wszystko zależy od tego, jak interpretujemy porażki

Parę definicji w Psychologii

procesów poznawczych

Jak umysł funkcjonuje według psychologów

poznawczych?

Funkcja mentalna

np. Funkcja = rozpoznanie słuchowe mowy

Dlaczego funkcja (pojęcie matematyczne, y = f(x)) ?

Moduł - system przetwarzania informacji, który działa na określonym

typie informacji (specyficzność) i który jest niezależny od innych

systemów przetwarzania informacji

Podobny do komputera, system poznawczy (umysł) jest

systemem przetwarzania informacji, w którym są różne moduły i

drogi przepływu informacji między tymi modułami

Np. Struktura komputera

Modele obliczeniowe stosowane są w psychologii poznawczej

Myślenie i rozumowanie u psychologów poznawczych

Psychologowie poznawczy opisują myślenie i rozumowanie jako

manipulację psychicznymi reprezentacjami przedmiotów, cech i

sytuacji

Przykładem reprezentacji są pojęcia:

kategoria psychiczna grupująca przedmioty, relacje, działania,

abstrakcje lub właściwości o wspólnych cechach

np. Gniew, radość, smutek, lęk = przykłady pojęcia emocja

Typy pojęć:

- konkretne (np. pies, stół, itd.)

- symboliczne (np. miłość, wdzięczność)

Pojęcia nie są reprezentowane oddzielnie w ludzkim umyśle

Raczej, są one połączone ze sobą i tworzą kompletne sieci

informacji (np. pies jest ściśle spokrewniony ze słowem kot,

wspólnie należą do kategorii zwierząt)

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • legator.pev.pl