14, bella
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Teorie społecznego uczenia się :
przekonania motywujące
np. Maria dostała 5 na egzaminie z języka
angielskiego
Jak Maria może wyjaśniać takie zdarzenie ?
- Wyjaśnienie 1: Bardzo dobrze. Dużo studiowałam,
wiec zasługuję na to!
- Wyjaśnienie 2: To tylko przypadek! Miałam szczęście,
ale to się już więcej nie zdarzy!
Aby opisywać inne typy wyjaśnienia, Rotter proponował
pojęcie lokalizacji kontroli
Lokalizacja kontroli: ogólne przekonanie, że skutki własnego
postępowania są:
- przez nas kontrolowane (umiejscowione wewnętrzne)
(jak w wyjaśnieniu 1 naszego przykładu)
lub
- znajdują się poza naszą kontrolą (umiejscowienie
zewnętrzne)
(jak w 2 wyjaśnieniu)
Uwaga! : choć wewnętrzna lokalizacja kontroli jest korzystna,
nie gwarantuje sukcesu...
Np. Piotr myśli, że potrafi dostać dobre wyniki w egzaminie.
(wewnętrzna lokalizacja kontroli) Natomiast nie dużo
studiował...
Piotr dostał ocenę 2!
W tym przypadku, przekonania Piotra są
nierealistyczne.
Z tego powodu, wewnętrzna lokalizacja kontroli niekoniecznie
musi być opłacalna dla każdego i w każdej sytuacji.
2- Styl wyjaśniania
np. Elżbieta napisała ”Jestem odpowiedzialna za dobre rzeczy,
które mi się zdarzają, natomiast za złe rzeczy odpowiedzialny
jest nieprzychylny los”
Ludzie z depresją na ogół zachowują się przeciwnie. stosują
specyficzny oraz niezdrowy styl wyjaśniania zdarzeń
3- Poczucie własnej skuteczności:
wiara w zdolność uzyskania własnym wysiłkiem
pożądanych rezultatów
Poczucie skuteczności czerpiemy z źródeł (Bandura, 1994):
a – Doświadczenia w nabywaniu umiejętności i
pokonywania przeszkód na drodze do sukcesu
b – Doświadczenia zastępcze podobnych do nas osób
(modeli) odnoszących sukcesy i kompetentnych
c – Zachęta i perswazja innych
d – Ocena własnego stanu fizjologicznego
Istotne: poczucie skuteczności Bandury może wymieniać nie
tylko doświadczenie sukcesu, ale i porażki
Wszystko zależy od tego, jak interpretujemy porażki
Parę definicji w Psychologii
procesów poznawczych
Jak umysł funkcjonuje według psychologów
poznawczych?
Funkcja mentalna
np. Funkcja = rozpoznanie słuchowe mowy
Dlaczego funkcja (pojęcie matematyczne, y = f(x)) ?
Moduł - system przetwarzania informacji, który działa na określonym
typie informacji (specyficzność) i który jest niezależny od innych
systemów przetwarzania informacji
Podobny do komputera, system poznawczy (umysł) jest
systemem przetwarzania informacji, w którym są różne moduły i
drogi przepływu informacji między tymi modułami
Np. Struktura komputera
Modele obliczeniowe stosowane są w psychologii poznawczej
Myślenie i rozumowanie u psychologów poznawczych
Psychologowie poznawczy opisują myślenie i rozumowanie jako
manipulację psychicznymi reprezentacjami przedmiotów, cech i
sytuacji
Przykładem reprezentacji są pojęcia:
kategoria psychiczna grupująca przedmioty, relacje, działania,
abstrakcje lub właściwości o wspólnych cechach
np. Gniew, radość, smutek, lęk = przykłady pojęcia emocja
Typy pojęć:
- konkretne (np. pies, stół, itd.)
- symboliczne (np. miłość, wdzięczność)
Pojęcia nie są reprezentowane oddzielnie w ludzkim umyśle
Raczej, są one połączone ze sobą i tworzą kompletne sieci
informacji (np. pies jest ściśle spokrewniony ze słowem kot,
wspólnie należą do kategorii zwierząt)
... [ Pobierz całość w formacie PDF ]